تاثیر معدل در کنکور 1402

تاثیر معدل در کنکور 1402

با تغییر در شیوه برگزاری کنکور و تلاش برای اجرای عدالت در این آزمون جلساتی در خصوص نحوه برگزاری کنکور و همچنین نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور جلسات متعددی توسط شورای عالی انقلاب و کمسیون اصل 90 برگزار شد.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1402 برای هر پنج گروه آزمایشی شامل رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و هنر و زبان مانند سال گذشته و به صورت مثبت اعمال می شود. در ادامه میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید ارائه شده است تا داوطلبان بتوانند با خیال راحت به برنامه ریزی برای کنکور 1402 بپردازند.

 

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۲

کنکور سراسری یکی از بزرگترین آزمون های ورودی به دانشگاه محسوب می شود که در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای برگزاری و پذیرش عادلانه در دانشگاه های کشور اقدام به ایجاد تغییراتی در نحوه برگزاری کنکور 1402 نمود.

 

یکی از تغییرات در نظر گرفته شده در جلسات مربوط به کنکور ۱۴۰۲ تصمیم برآن شد تا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۱۴۰۱ به اندازه 40 درصد و به صورت مثبت باشد. تغییر در تاثیر معدل قرار است به تدریج و در مدت 4 سال اجرا گردد به صورتی که در سال های 1402 و 1403 فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم و در سال 1404 نتایج تحصیلی یازدهم و دوازدهم و در سال 1405 معدل سال های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم 60 درصدی کنکور می باشد.

 

اما با انتشار آخرین اخبار از سوی کمسیون اصل 90 مجددا با تغییراتی در این خصوص مواجه هستیم که بدین شرح می باشد: در آخرین جلسه کمسیون اصل 90 که با همراهی رییس جمهور جلسه برگزار شد تصویب شد تا جزئیات مربوط به کنکور 1402 در نیمه دوم تیر ماه توسط شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی ابلاغ گردد تا این تغییرات در کنکور۱۴۰۲ اعمال نگردد. بر این اساس تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی نبود و طبق روال سال های گذشته به صورت مثبت اعمال خواهد شد.

 

براساس مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آزمون سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی خواهد بود و در کنکور سال ۱۴۰۴، سال یازدهم نیز اضافه می شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی میرسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

 

 

تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۲​، تنها سوابق پایه دوازدهم به صورت 40 درصد قطعی می باشد.

 

آن دسته از افرادی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور هستند باید هنگام ثبت نام اقدام به دریافت کد سوابق تحصیلی نمایند. داوطلبان فارغ التحصیل نظام جدید با مطالعه مقاله زیر می توانند از نحوه دریافت این کد مطلع گردند.

 

 

میزان تاثیر معدل برای کنکور ۱۴۰۱

آن دسته از داوطلبان متقاضی کنکور سراسری ۱۴۰۱ که دیپلم خود را در یکی از رشته های رياضی و فيزيک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده و امتحانات آن­ ها به صورت نهایی، سراسری و كشوری برگزار شده­ است، سوابق تحصيلی موجود ديپلم آن ها بر اساس آخرین جلسه شورای عالی انقلاب جهت پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱، ۴۰ درصد با تاثیر مثبت در نظر گرفته شده است.

 

 

میزان تاثیر معدل برای کنکور ۱۴۰۱، 40 درصد تاثیر مثبت می باشد.

 

پس از برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۱، داوطلبان بی صبرانه در انتظار اعلام نتایج و انتشار کارنامه کنکور هستند تا بتوانند رشته و دانشگاه مورد علاقه شان را انتخاب نمایند. برای اطلاع از جزئیات ارنامه اولیه کنکور مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

 

 

مشاوره کنکور سراسری ۱۴۰۲

در نظر داشته باشید داوطلبان دارای دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش شامل اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402 نمی باشند این دانش آموزان در صورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی می بایست در امتحان نهایی گروه آزمایشی که متقاضی آن هستند شرکت کنند.

 

اگر فردی مدرک دیپلم خود را قبل از سال 1384 گرفته باشد دیگر شامل قانون تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ نیست. این موضوع به این معنی است که معدل وی هیچ تاثیری در رتبه و تراز متقاضی نخواهد داشت و تراز و رتبه ای که در کارنامه خود مشاهده می کند، همان ترازی است که از پاسخ دهی به سوالات عمومی و اختصاصی در کنکور داده است.

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

✔️ به صورت مثبت است که در این مقاله نحوه تاثیر معدل برای دارندگان دیپلم نظام جدید و نظام قدیم ارائه شده است.


 

2- ✔️ میزان تاثیر معدل در کنکور برای دارندگان دیپلم نظام جدید به چه صورت است؟

✔️ بر اساس آخرین جلسه شورای عالی انقلاب سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط تاثیر مثبت در نظر گرفته شد که در این مقاله نحوه تاثیر آن شرح داده شده است.


 

3- ✔️ آیا تغییرات مربوط به تاثیر معدل در کنکور برای سال 1402 اجرایی می گردد؟

✔️ همانطور که در متن مقاله گفته شد، تاثیرمعدل در کنکور۱۴۰۲ قطعی نیست و به روال سابق مثبت اعمال خواهد شد.

شاید شما هم دوست داشته باشید

بدون دیدگاه

پاسخ دهید