دروس عمومی را چگونه بخوانیم؟

دروس عمومی را چگونه بخوانیم؟

 یکی از مهم‌ترین مسایلی که شما عزیزان برای آمادگی در آزمون باید به آن توجه کنید این است که وقت مناسبی را به مطالعه دروس عمومی اختصاص دهید. خیلی از داوطلبان فکر می‌کنند که با یادگیری دروس اختصاصی و آمادگی کامل در این درس ها برای کنکور می‌توانند از دروس عمومی صرف نظر و رتبه خوبی هم کسب کنند. یکی از دلایل عدم مطالعه دروس عمومی این است که داوطلبان فکر می کنند وقتی را که می توانند برای مطالعه دروس اختصاصی داشته باشند خواندن دروس عمومی از آنها می‌گیرد، و نکته دیگر اینکه خیلی از آنها به علت ضعف در بعضی از دروس عمومی مثل عربی و زبان، به جای حل مشکل و یادگیری این درس ها با استدلالی غلط سعی می‌کنند با تمرکز بر درس هایی که در آن مشکلی ندارند خود را قانع کنند که نخواندن این دروس مشکلی برای آنان به وجود نخواهد آورد. باید به خاطر داشته باشید که نخواندن دروس عمومی اشتباه بزرگی است و باعث می شود تا داوطلبان دیگر براحتی بر شما پیشی بگیرند؛ پس حتماً به این نکته توجه کنید که برای موفقیت در کنکور به هیچ وجه از هیچ کدام از دروس عمومی غافل نشوید؛ زیرا خواندن دروس عمومی به شما این امکان را می دهد که احتمال قبولی شما در کنکور چند برابر شود؛ بنابراین، داوطلبان باید توجه کنند که بخشی از وقت خود را در این زمان باقی مانده به دروس عمومی و مطالعه آن اختصاص دهند. ضمناً آنان که تاکنون مطالعه دروس را جدی نگرفته‌اند، نباید ناامید باشند؛ زیرا مغز انسان توانایی هر کاری را دارد و ما فقط باید بخواهیم و باور کنیم که موفق می شویم. دروس عمومی را چگونه بخوانیم؟

 

 

توصیه ما در این خصوص این است که:

 

1- برای موفقیت در کنکور هم دروس عمومی و هم دروس تخصصی را باید خوب بخوانید و به دروس عمومی هم به اندازه کافی اهمیت بدهید و آنها را پشت گوش نیندازید.

 

2- در کنار دروس تخصصی، هر روز دو تا سه ساعت یا بیشتر را با توجه به میزان آگاهی و مهارتتان در دروس عمومی برای این دروس در نظر بگیرید. اگر شما مطالب را بتدریج خوانده و زمان های مناسبی را برای مرور آنها در نظر بگیرید، حتماً توانایی پاسخگویی سؤالات بیشتری را در کنکور خواهید داشت.

3- برای هر کدام از درس‌های عمومی برنامه‌ای داشته باشید و با حساب و کتاب پیش بروید و ببینید که با این روندی که پیش گرفته‌اید، آیا می توانید بموقع تا روز کنکور، دروس عمومی را نیز به پایان رسانده و آنها را مرور کنید؛ اگر نه، تغییراتی در برنامه‌تان ایجاد کنید.

4- مرورهای روزانه، هفتگی و ماهانه را در نظر بگیرید و تمامی مرورها را برای آخر کار و نزدیک کنکور باقی نگذارید؛ در این صورت، در آخر کار وقتی برای مرور سراغ کتاب می روید ممکن است که تمامی مطالب از یادتان برود. یک برنامه برای مطالعه دروس عمومی داشته باشید و یک برنامه برای مرور آنها. برای انجام این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند جعبه لایتنر هم استفاده کنید.

5- از افرادی که کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، مشورت بخواهید و ببینید که آنها برای زدن درصد بالایی در دروس عمومی چه روندی را پیش گرفته بوده‌اند.

 

ادبیات
ادبیات از دروس با اهمیت، دارای ضریب بالا و بسیار رتبه آور می‌باشد؛ به همین دلیل، توجه کافی به این درس از اهمیت خاصی برخوردار است. این درس برای همه‌ گروه‌های آزمایشی به عنوان درس عمومی، ضریب بالایی دارد؛ با این حساب، می‌توان گفت که کسب نمره‌ پایین در دو درس ادبیات و معارف جبران‌ناپذیر است. سؤالات درس ادبیات معمولاً سخت هستند و حدود 50 درصد سؤالات را سؤالات دشوار تشکیل می‌دهد؛ در ضمن، طرح سؤال از متون خارج از کتاب درسی در قسمت‌های مختلف ( املا ء – آرایه‌های ادبی – زبان فارسی معنی و مفهوم ) به چشم می خورد.

بهترین راه تسلط بر لغت‌ها، یادگیری آنها در درون متن است؛ پس باید متن را با دقت بخوانید و زیر کلماتی که معنای آنها را نمی‌دانید خط بکشید و سپس معنای واژه های ستاره دار را از فرهنگ لغات در آورید و در حاشیه کتاب بنویسید و بار‌ها مرور کنید. سعی کنید تمام معانی را که در واژه نامه کتاب درسی در برابر هر لغت آمده است، یاد بگیرید و تنها به معانی اول کلمه بسنده نکنید. هنگام مطالعه کتاب درسی باید تمامی لغات و اصطلاحاتی را که از لحاظ معنایی و املایی اهمیت دارند، مشخص و در حاشیه کتاب یادداشت کنید و معنی لغات را حفظ کرده و با چند بار نوشتن و تمرین کلمات مهم املایی، دیکته آنها را یاد بگیرید. دانش­آموزان دقت داشته باشند که این کلمات مهم معنایی و املایی در تمام بخش­های کتاب اعم از متون، شعرها، تمارین و… یافت می­شوند. همچنین بعضی از واژه ها بیش از یک معنی دارند که دانش آموز باید به معانی مختلف آن توجه داشته باشد. برای مبحث املا، درس­های املایی کتاب زبان­ فارسی، و برای مبحث واژگان، واژگان ذکر شده در پایان کتاب نیز باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

لازم به ذکر است که معمولاً چند سؤال از لغت‌هاست. اشاره به تعداد سؤالات احتمالی در کنکور به این دلیل است که شما وقت خودتان را با موضوعاتی که در هر درس باید مطالعه کنید و اهمیت بیشتری دارد، تطبیق دهید.

سؤالات املاء معمولاً به شکل غلط املایی در یک متن یا چهار عبارت در چهار گزینه مورد سؤال قرار می‌گیرد. سؤالاتی که به صورت غلط املایی در یک متن پرسیده می‌شود معمولا ً دشوارتر هستند، و زمانی که املایی غلط از واژه های مشابه است پاسخگویی به سؤال دشوارتر می‌شود (حدود دو تا سه سؤال از املاء مطرح می‌شود).

یکی از بخش‌های مورد سؤال در کنکور، آرایه های ادبی است. از آنجا که تقریباً نیمی از سؤالات درس ادبیات به این بخش مربوط می­شود، دانش آموزان باید به طور جدی به این مقوله پرداخته و به نهایت تسلط در مباحث آن برسند و تنها راه پاسخگویی به این گونه سؤالات فقط آموختن درست آنها که شامل قالب شعری، بیان و بدیع و حفظ کردن است، می‌باشد. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که دو مقوله آرایه‌ها‌ی ادبی و معنا و مفهوم اشعار به هم وابسته هستند و هنگام مطالعه اشعار و متون باید هم­زمان هر دوی آنها را مد نظر قرار داده و هر یک را مکمل دیگری نمایید. برای پاسخگویی به سؤالات آرایه­ها­ی ادبی باید ابتدا تعریف ساده هر کدام از آرایه­ها را آموخته و هر آرایه را با یک مثال پرکاربرد و مشهور یاد بگیرید. هنگام مطالعه­ اشعار، باید هر آنچه از آرایه­ها به ذهنتان می­رسد یادداشت کنید. در این هنگام باید هم به معنای ظاهری ابیات و متون توجه کنید و هم بتوانید با نگاهی تحلیلی مفهوم بیت را عنوان کنید و بتوانید متون و اشعاری را که با هم قرابت دارند، مشخص کنید؛ پس برای تسلط بر مقوله­ قرابت معنایی باید مطالعه با نگاهی کل‌نگرانه صورت گیرد و دانش­آموز باید بتواند ابیات و متون مرتبط با هم را مشخص کند.

توجه کنید که برای یادگیری آرایه ها، نباید فقط نمونه های کتاب را حفظ کنید، بلکه به سؤالات و مثال‌های خارج از کتاب هم توجه کنید؛ به این دلیل که برخی سؤالات از خارج از کتاب طرح می‌شود. در کنکور بیش از یک آرایه در یک سؤال پرسیده می‌شود؛ مثلاً می‌گویند در کدام گزینه هر سه آرایه استعاره، تشبیه و تناسب وجود دارد و شما حتماً برای جواب دادن به سؤالات آرایه های ادبی باید بخوبی مفهوم آنها را بدانید (حدود سه سؤال از آرایه‌).
سؤالات تاریخ ادبیات، معمولا ً از قسمت‌هایی طرح می‌شود که بسادگی نمی‌توان به آنها پاسخ گفت؛ پس علاوه بر تاریخ ادبیات بالای درس‌ها، باید توضیحات و نام کتاب های مندرج در درآمد فصل‌های کتاب و همچنین فهرست اعلام پایان کتاب را بخوبی بخوانید و با روش تکرار یاد بگیرید؛ یعنی به جای اینکه برای آموختن تاریخ ادبیات یک فصل در یک نوبت، یک ساعت وقت صرف کنید، آن را در چهار نوبت 10 تا 12 دقیقه ای مطالعه کنید تا در حافظه شما بماند. دانش­آموز می­تواند با تهیه­ فلش کارت­هایی اطلاعات مربوط به هر کدام از نویسندگان و شاعران را ثبت کرده و این فلش­ها را به طور مرتب مرور کند. هر کدام از کارت‌ها به یک شاعر یا نویسنده اختصاص دارد و تمامی اطلاعات مربوط به شاعر در آن ثبت شده است.
دسته­بندی شاعران بر اساس مکتب ادبی یا دوره­ تاریخی نیز می­تواند به روند یادگیری سرعت بخشد. دانش‌آموزان باید علاوه بر تاریخ ادبیات­های موجود در متن کتاب، اعلام ذکر شده در آخر کتاب ادبیات فارسی را نیز به دقت مطالعه کنند. برای حفظ آثار شاعران نیز می توان از سر واژه ها استفاده کرد ( برای مثال، آثار نظامی را می توانید در واژه «ملخ ها» خلاصه کنید: مخزن الاسرار/ لیلی و مجنون/ خسرو و شیرین/ هفت پیکر/ اسکندرنامه).

در کنکور، حدود پنج تا شش سؤال از سؤالات ادبیات از زبان فارسی است. مباحث این کتاب به چهار بخش املا، نگارش، زبان­شناسی و دستور زبان تقسیم می شود. دو مقوله­ نگارش و زبان شناسی نیز حاوی متون حفظی هستند که با شیوه­ سایر دروس متنی( مرور پیوسته) باید مطالعه شوند؛ اما بیشترین تاکید طراحان آزمون سراسری بر مقوله دستور زبان است. برای تسلط یافتن بر مطالب این بخش ابتدا باید تعریف ساده هر کدام از دستور­ها و قواعد را یاد گرفته و سپس به تمرین این قواعد بر روی متن بپردازید؛ مثلاً برای تسلط بر مبحث ساختمان اسم، ابتدا باید انواع اسم را از لحاظ ساخت بشناسید و سپس ساخت اسم­های موجود در یک متن را مشخص کنید. برای تست زدن بهتر، کتاب را خط به خط بخوانید و تمام مثال ها و تعریف‌های آن را در نظر داشته باشید. از حفظ کردن قواعد صرف نظر نموده و کاملا ً آنها را یاد بگیرید و در متون متفاوت خارج از کتاب از آنها استفاده و تمرین کنید. برای جلوگیری از فراموشی، کتاب درسی و فیش برداری ها و خلاصه نویسی ها و تست های سال‌های گذشته را مرور کنید. از معنی و مفهوم نیز 8 تا 9 سؤال مطرح می‌شود؛ به همین دلیل سعی کنید تا آنها را هم خوب یاد بگیرد. باز هم تاکید می‌کنیم که ادبیات هم، مانند دروس تخصصی شما از اهمیت خاصی برخوردار است و کسب درصد پایین در این درس، به ضرر شماست.

 

 

دین و زندگی
پس از ادبیات فارسی، درس دین و زندگی، ضریب بالایی دارد و مهم‌ترین درس عمومی محسوب می‌شود؛ البته در آزمون سراسری، ضریب هر درس به تنهایی اهمیت آن را نشان نمی‌دهد، بلکه کیفیت رقابت داوطلبان در آن درس بر اهمیت و نقش آن تاثیر می‌گذارد؛ در این میان، درس دین و زندگی نقش جالبی دارد. معمولاً داوطلبان ابتدا این درس و سپس ادبیات را بهتر و بیشتر می‌خوانند؛ به همین جهت، میانگین نمره‌ قبول‌شدگان کنکور در این درس نسبت به سایر دروس عمومی بالاتر است و رقابت داوطلبان در این درس دشوارتر می‌شود؛ به‌طوری‌که کسب نمره‌ پایین‌ در این درس، شما را از آوردن نمره و رتبه‌ لازم برای رشته‌های مطلوب محروم می‌سازد.
همان گونه که اشاره شد، دین و زندگی از جمله دروسی است که اکثر داوطلبان در کنکور درصد پاسخگویی بالایی در آن دارند . اگر به یک سؤال پاسخ اشتباه دهید و به یک سؤال اصلا ً پاسخی ندهید، نزدیک به 10 تا 50 نفر در رتبه کل خود ضرر خواهید کرد؛ با این همه، شما با مطالعه فقط چند ساعت در هفته می توانید به درصد بسیار خوبی در این درس برسید. سؤالی که در اینجا پیش می آید این است که نحوه مطالعه صحیح، همراه با بازدهی بالا در درس دین و زندگی، چگونه است. برای پاسخ به این سؤال باید گفت که مباحث مطرح شده در معارف به سه دسته تقسیم می شود:

1- احاطه بر مفهوم کلی و هدف درس، به علاوه تسلط بر متن درس؛
2- فهم آیات با تسلط کامل بر ترجمه ها و اهداف آنها؛
3- فهم هدف روایات، متن آنها و همچنین ارتباطشان با درس.

هر درسی، هدف خاصی برای خود دارد. ابتدا باید متن درس را با دقت بررسی کرد و پس از پایان درس، سؤالات مربوط به اندیشه و تحقیق یا تفکر در آیات و تطبیق های حذف نشده از آزمون سراسری را نیز مطالعه کنیم تا چیزی از قلم نیفتد.

نکته‌ مهم در یادگیری این درس، روش صحیح مطالعه هر بخش است. هنگام مطالعه متن درس، باید دقت کرد که سعی در حفظ کردن مطالب مانند امتحان نهایی نداشته باشید؛ پس هر بند یا پاراگراف مطالب مرتبط به بحث را به صورت مجزّا یا داخل کروشه، دسته بندی کنید، آن جمله یا مطلب را مطالعه کنید و سپس در یک زمان کوتاه، آن نکته را تجسّم کنید. توجه داشته باشید که براحتی از جزء به کل می‌توان رسید و اگر زمانی نیاز به چینش این مطالب کنار یکدیگر باشد، شما تسلط لازم را دارید؛ در عین حالی که اگر نکته یا لغت مهمی در اثنای آن کروشه یا پرانتز، وجود داشته باشد، با نکته برداری، کاملاً در ذهن می ماند، و اگر سؤال به صورتی جدا از متن کتاب طرح شود، با این روش براحتی قابل پاسخگویی است. توجه داشته باشید که محور کار حتماً باید کتاب درسی باشد. قبل از تسلط به مفاهیم کتب از هر گونه بررسی تستی جداً خود‌داری کنید. مهم‌ترین قسمت سؤالات دین و زندگی در آزمون سراسری، بخش « آیات» است. باید به این نکات توجه کنید:

1- ابتدا باید آیه را با ترجمه آن خواند و بر آن تسلط پیدا کرد؛
2- باید مفهوم مرتبط با آن آیه را فرا گرفت؛ به طوری که بتوان تشخیص داد کلیت آیه یا هر کدام از اجزای آن به چه نکته ای اشاره دارند؛
3- توجه به ارتباطات آیات یا تیتر با آن موضوع و ارتباط با آیات و روایات هم مفهوم و حتی ارتباط با اشعار نیز، قسمت بسیار مهم این دسته، نکات و سؤالات است؛
4- در مورد آیات قرآنی، نام سوره‌ها باید حفظ شود؛
5- خط به خط دروس این کتاب مهم هستند. از روش های خوب مطالعه این درس، توجه به پاورقی و خط کشی و علامت ستاره یا پر رنگ کردن نکته های مهم است؛
6- توجه به تمامی آیات کتاب ( ستاره دار و غیر ستاره دار ) و ترجمه کلی و حدودی لغات عربی هر آیه لازم است؛
7- هنگام حفظ هر آیه باید به تیتر بالای آن پاراگراف و سر فصل ها توجه کافی شود؛
8- به اشعار مطرح شده کتاب و مفهوم کلی آن توجه شود؛
9- توجه به پاورقی‌های کتاب، بخصوص نویسنده کتاب‌ها، بسیار مهم است. بهتر است که تست‌های این درس را دو یا سه روز بعد از مطالعه انجام دهید؛
10- پیشنهاد می‌شود که برای شروع، دین و زندگی3 را مطالعه کنید و در ادامه، مطالعه دین و زندگی 2 را که به علّت فاصله گرفتن از سال دوم دبیرستان، نیاز به بررسی دارد.

 

 

زبان انگلیسی
یکی از درس‌های بسیار مهم آزمون سراسری که تا پایان تحصیلات تکمیلی هم همراه دانشجویان است، درس زبان انگلیسی است. با وجود اهمیت فراوان این درس، عده بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان در یادگیری آن دچار مشکل هستند؛ گرچه برخی دیگر از داوطلبان نیز هستند که در زبان‌های خارجی و پاسخگویی به سؤالات آن تبحر دارند و وجود این دسته از داوطلبان باعث می‌شود که گروه دیگر نیز برای بهتر کردن رتبه خود مجبور به خواندن این درس و پاسخگویی مطلوب آن در آزمون شوند. یادگیری زبان فرایندی طولانی مدت است و داوطلب باید از مدت ها قبل، آمادگی خود را در این درس بالا ببرد، اما مطالعه این بخش می تواند تا حدودی، داوطلبان را برای موفقیت در آزمون در این مدت باقی مانده کمک کند. تعداد سؤالات کنکور در این درس 25 سؤال یعنی 100 تقسیم بر 25 = 4 است؛ پس پاسخگویی به هر سؤال 4 درصد شما را جلو می‌اندازد. به طور کلی برای یادگیری زبان، به منظور آمادگی در کنکور باید به این نکات توجه کنیم:

1- سعی کنیم واژه را در جمله معنی کنیم؛ آن‌قدر که برایمان در ترجمه‌ آن جمله، سؤالی پیش نیاید؛ به عبارتی ترجمه‌ لغت به لغت نشده تا مفهوم کلی از جمله گرفته شود؛ به طوری که بتوانیم رابطه‌ بین جمله و گزینه را درک کنیم.
2- بخشی از جمله را که برایمان مهم به نظر می‌رسد یادداشت کنیم.
3- قواعد هر درس را با یک مثال بنویسیم و آن را نمونه‌ای برای جملات دیگر بدانیم. موارد خاص در بخش گرامر را نیز در محل دیگری یادداشت کرده و در صورت لزوم به آن رجوع می‌کنیم.
4- انتخاب درست کتب کمک ‌آموزشی، بسیار مهم است.
5- بخش reading هر درس را باید چندین بار خواند و ارتباط اجزای جمله را با یکدیگر شناخت و ترجمه ساده‌ای از هر جمله را در ذهن داشت.
6- مرور و بازگشت به متونی که مشکل هستند یا قواعدی که فراموش می‌شوند و یا لغاتی که معانی مجازی دارند، بسیار ضروری است.
7- دو بخش گرامر و لغت، بسیار راحت هستند و با دقت می‌توان از عهده‌ آنها برآمد؛ اما برای بخش cloze passage و reading comprehension باید برنامه‌ای خاص اتخاذ کرد. بخش گرامر تقریباً 100 ‌در‌صد از مطالب کتاب است و در بخش لغت، می‌توان بیش از 80 ‌درصد آن را در چارچوب کتاب جست و جو نمود و شاید 20 درصد آن خارج از درس ‌باشد که داوطلبان با میزان مهارتی که در امر ترجمه‌ متون دارند، هر یک به نحوی با آن رو‌برو می‌شوند. لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر، بیشترین تاکید روی لغت و درک مطلب است؛ پس داشتن دایره لغات وسیع، ضروری ترین توصیه ما به شماست؛ به همین دلیل، یادگیری روزانه 15 تا 30 لغت را در برنامه مطالعاتی خود جای دهید؛ بدین ترتیب تا زمان کنکور، شما لغت‌های زیادی را فرا گرفته‌اید. توصیه می‌شود که برای انجام این کار حتماً از جعبه «لایتنر» استفاده کنید.
8- در خصوص درک مطلب، باید مطالبی را در راستای متون کتاب فراهم کنیم و سعی کنیم که منظور نویسنده را در هر پاراگراف بفهمیم. معمولاً جمله‌ اول هر پاراگراف، نظر اصلی نویسنده است. به طور کلی، وقتی یک مطلب را می‌خوانید، ابتدا سعی کنید بدانید که متن به چه صورت نوشته شده است؛ یعنی موضوعی را که می‌خوانید، علمی، تاریخی، اجتماعی، تربیتی و یا مثلاً آموزشی است یا اینکه داستانی را که می‌خوانید، توصیفی است یا تشریحی یا اینکه نوشته، شباهتی به متون قبلی دارد یا نه. گاهی اوقات یک واژه‌ کلیدی تقریباً کل مطلب را به ما می‌گوید. در ابتدا که متن‌خوانی می‌کنید، سعی کنید معنی کلی جمله را بفهمید و تلاش نکنید که حتماً معنی همه‌ واژه‌ها را بدانید یا لغت‌ها را ترجمه کنید. بدانید که سؤالات چهار‌ جوابی درک مطلب، تماماً در متن وجود دارد و شما با ارتباط دادن صحیح معنی بخشی از جمله‌ متن با گزینه‌های مربوط، می‌توانید به گزینه‌ درست برسید.
9- بهتر است که در ابتدا با متون ساده و کوتاه و بدون توجه به سؤالات آن شروع کنید و فقط سعی کنید تا حدودی مفهوم داستان را درک کنید. بعد از مدتی می‌توانید به سؤالات مربوط به متن نیز رجوع کنید.
10- در مورد passage cloze باید گفت که ابتدا بدون توجه به گزینه‌های داده شده، متن را بخوانید تا مفهوم کلی مطلب را بگیرید و بعد با توجه به گزینه‌های داده شده و لغاتی که در اطراف محل نقطه‌چین است، سعی کنید با در نظر گرفتن پیکره‌ معنایی واژه‌ها، بهترین گزینه را انتخاب کنید.
11- چه در متون درک مطلب و چه در متون cloze، بعد از بررسی جواب درست، بار دیگر به متون رجوع کنید و سعی کنید که ارتباط صحیح و منطقی بین جواب و جمله‌ مربوط در متن را بیابید.
12- در مجموع به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید در کنکور و در درس زبان موفق شوید، حتماً باید مهارت متن‌خوانی و توانایی ترجمه‌ جمله را تقویت کنید و کسب این مهارت فقط با کار مستمر و رجوع به متون متعدد در کسب یک شیوه‌ ممتاز و ایده‌آل برای رو‌برو شدن با هر متنی، امکان‌پذیر است.

 

 

زبان عربی
عربی به عنوان یک درس عمومی برای همه‌ گروه‌های آزمایشی ضریب قابل توجهی دارد. میانگین نمره درس عربی قبول‌شدگان کنکور در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 38/18 درصد، علوم تجربی 06/15، علوم انسانی 32/12، هنر 92/8 و زبان‌های خارجی 04/20 درصد است. درس عربی، پایین‌ترین نمره را در میان دروس عمومی دارد. تنها در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و تا حدی علوم تجربی رقابت در این درس جدی‌تر و حتی شدید‌تر از درس ادبیات است. نکته‌ جالب در مورد درس عربی آن است که این درس هرچند نسبت به درس‌های ادبیات و معارف ضریب کمتری دارد، اما به علت ضعف عمومی داوطلبان، هر نمره آن به مقدار بیشتری نمره‌ تراز شما را افزایش می‌دهد.
وضعیت رقابت در درس عربی به گونه‌ای است که نمره‌ پایین آن تا 3/33 درصد مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند، اما نمره بالاتر از 75 درصد بشدت در افزایش تراز و رتبه عمومی داوطلبان مؤثر است.
در درس عربی نزدیک به 80 درصد پرسش ها از قواعد و دستور زبان عربی مطرح می‌شود و بقیه از ترجمه لغات و متون عربی و…. است. به بخش لغت آموزی در این درستوجه داشته باشید. با لغت آموزی خوب در این درس، در زمان می توانید صرفه جوییکنید و همچنین این عمل دقت شما را در قسمت های دیگر عربی افزایش خواهد داد.

برای یک پاسخ‌دهی موفق به سؤالات این درس در کنکور به مطالب زیر توجه کنید:
1- درس عربی را پیوسته بخوانید؛ یعنی هرگاه شروع به مطالعه نمودید تا زمان کنکور این مطالعه را ادامه دهید؛
2- از کتاب عربی به هیچ عنوان غافل نشوید؛ پس به متن درس مراجعه نموده و قواعدی را که فرا گرفته اید در متن اجرا نمایید؛
3- ابتدا باید قواعد هر درس را از روی کتاب و جزوه مدرسه بخوانید؛
4- تمرین‌های هر درس را بدون نگاه کردن به پاسخ‌ها حل ‌کنید و تک تک آنها را در طول حل کردن معنی ‌کنید؛
5- بعد از یادگیری قواعد، متن آن درس را خط به خط بخوانید و جملات را تجزیه و تحلیل و معنی کنید؛
6- از قواعد درس عربی خلاصه برداری کنید تا در موقع لزوم نیازبه رجوع مکرر به کتاب نداشته باشید و علاوه بر آن بتوانید آنها را براحتی مرورکنید؛
7- با توجه به اهمیتی که در سال های اخیر به ترجمه و درک مطلب در این درس داده شده است، تک تک تمرین های درس را ضمن حل کردن معنی کنید؛
8- ترجمه و درک مطالب هم چون انگلیسی به ارتقای توانایی شما در پاسخگویی به تست ها کمک شایان توجهی می کند و جعبه یادگیری «لایتنر» در این درس، کمک بسیار خوبی به منظور فراگیری در این زمینه است؛
9- سعی کنید معنی کلمات را در جمله یاد بگیرید تا بهتر در ذهن بماند و به رموز ترجمه که در کارگاه ترجمه وجود دارد توجه کنید؛
10- از لغات و اصطلاحات مشکل فیش برداری کنید و آنها را به دفعاتمرور کنید؛
11- در این درس به اعرابکلمات (منصوب، مرفوع، مجرور و مجزوم) دقت ویژه‌ای داشتهباشید؛
12- بررسی تست‌های فراوان در این درس به یادگیری و به یادسپاریشما کمک فراوانی می‌کند. در این زمینه می توانید از تست‌های آزمون سراسری و دانشگاهآزاد استفاده کنید؛ بخصوص از پرسش‌هایی که در سال‌های اخیر مطرح شده اند. سعی کنید که در هنگام تست‌زنی یا در هنگام بررسی تست‌ها، چهار گزینه را (حتی گزینه‌های غلط را) با بیان دلیل اشتباهات آنها مورد بررسی قرار دهید. با انجام این کار، شما عملاً چهار تست را حل کرده‌اید نه یک تست؛
13- تست های عربی را به صورت ترکیبی بزنید، نه به صورت طبقه بندی شده؛ به عنوان مثال، وقتی شما در حال زدن تست مجرورات هستید، مسلما ً ناخودآگاه گزینه‌ای را که کسره دارد انتخاب می‌کنید و متوجه نمی شوید که آن درس را خوب یاد گرفته‌اید یا نه؛
14- در زمان حل تست، تک تک گزینه‌ها و سؤالات را معنی کنید؛ حتی اگر آن تست، ربطی به ترجمه نداشته و فقط قواعد را در نظر داشته باشد؛
15- به بودجه بندی سؤالات کنکور در این درس توجه کنید.

شاید شما هم دوست داشته باشید

بدون دیدگاه

پاسخ دهید